Zadania pedagoga szkolnego
Zadania pedagoga szkolnego są określone przez Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych.
Zadania ogólno-wychowawcze:
- kontrola obowiązku szkolnego uczniów,
- współpraca z nauczycielami, rodzicami,
- uczniami, innymi instytucjami wspierającymi wychowanie dzieci i młodzieży,
- poznanie środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów,
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych dzieci i młodzieży,
- organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom
Profilaktyka wychowawcza:
- diagnoza zagrożeń, hamujących prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży,
- podejmowanie działań zaradczych,
- prowadzenie zajęć z młodzieżą - realizacja wybranych programów profilaktycznych,
- organizowanie imprez dotyczących profilaktyki uzależnień, agresji, innych zagadnień wychowawczych
Indywidualna opieka pedagogiczna:
- pomoc uczniom w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych (mediacje),
- pomoc w trudnościach szkolnych - rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- w razie konieczności kierowanie uczniów na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu profesjonalnej diagnozy przyczyn trudności szkolnych,
- przeciwdziałanie skrajnym formom niedostosowania społecznego młodzieży,
- terapia zachowań dysfunkcyjnych w stosunku do uczniów niedostosowanych społecznie, agresywnych, a także dla ofiar przemocy,
- obserwacje,
- konsultacje ze specjalistami w szczególnie trudnych przypadkach (psycholog, neurolog, terapeuta, psychiatra).
Pomoc materialna:
- współpraca z GOPS, dyrekcją, nauczycielami w celu udzielania pomocy uczniom, rodzicom, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej
- pomoc uczniom w zaopatrzeniu się w podręczniki szkolne, stypendia szkolne
- wnioskowanie o kierowanie spraw uczniów z rodzin zaniedbanych środowiskowo do Sądu - Wydział Rodzinny i Nieletnich w Wyszkowie.
Orientacja zawodowa:
- pomoc uczniom w wyborze przyszłej szkoły i zawodu,
- gromadzenie materiałów z zakresu profesjonalnego poradnictwa zawodowego,
- udostępnianie materiałów osobom zainteresowanym,
- zajęcia z młodzieżą,
- współpraca z instytucjami, zajmującymi się poradnictwem zawodowym.
Uczniowie mogą się zgłaszać do pedagoga:
- gdy nie radzą sobie z programem nauczania, chcą pomocy i rady z tym związanej,
- gdy ktoś naruszy ich prawa;
- gdy ktoś stosuje wobec nich przemoc;
- gdy potrzebują pomocy i rady;
- gdy chcą porozmawiać z kimś życzliwym;
- gdy chcą poradzić się, wybierając przyszły zawód, szkołę ponadgimnazjalną.
Rodzice uczniów mogą oczekiwać:
pomocy w rozwiązaniu sytuacji problemowej, dotyczącej ich dziecka:
- trudności w nauce bądź niepowodzenia szkolne dziecka - możliwość rozpoznania przyczyn kłopotów w nauce, poprzez kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, diagnozującą przyczyny niepowodzeń szkolnych, deficyty rozwojowe dzieci;
- problemy z zachowaniem dziecka (zmiany zachowania dziecka, problemy dziecka z rówieśnikami);
uzyskania informacji o dalszej ścieżce edukacyjno - zawodowej dla swojego dziecka.
Nauczyciele mogą oczekiwać:
- pomocy w zdiagnozowaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów;
- analizy opinii o uczniach z poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracy w zakresie diagnozowania środowiska rodzinnego ucznia, rozpoznawania potencjalnych możliwości, bądź ograniczeń dziecka;
- wspierania w podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego i profilaktycznego (m.in. organizowanie imprez profilaktycznych, zajęcia wychowawcze z młodzieżą, realizowanie wybranych programów profilaktycznych, zajęcia dotyczące wyboru przyszłej szkoły i zawodu);
- wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dotyczących uczniów (np. indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami uczniów sprawiającymi różnego rodzaju problemy wychowawcze, rozmów z agresorami, ofiarami przemocy, uczniami wagarującymi, z nieprzystosowaniem społecznym);
- wsparcia w podejmowaniu działań mediacyjnych i kryzysowych w szkole.
Pedagog szkolny
mgr Halina Musiałek