Szkoła Podstawowa nr 3 w Kole

 
Idź do spisu treści

Menu główne

Logopeda

 

mgr Kamila Łojewska



Gabinet logopedyczny (sala nr 16, I piętro) czynny w dniach:

 
 

Poniedziałek

08:00 - 14:30

Wtorek

08:00 - 11:30

Środa

08:00 - 11:30

Czwartek

08:00 - 13:00

Piątek

08:00 - 11:30

 


Rola logopedy w szkole...


Mowa ma ogromne znaczenie dla rozwoju cywilizacji - dzięki niej możliwe stało się gromadzenie, przechowywanie i przekazywanie informacji. Dla większości z nas jednak mówienie jest czynnością naturalną, że nie zastanawiamy się wcale nad jego znaczeniem. Posługujemy się językiem na co dzień nie zwracając uwagi na prawidłowości, które nimi rządzą. Dostrzegamy je dopiero wtedy, gdy pojawiają się problemy w komunikacji. Powinniśmy jednak pamiętać, że poprawne i twórcze posługiwanie się  językiem już we wczesnym okresie życia decyduje o osiąganiu sukcesów w ciągu jego trwania, wyznacza możliwości edukacyjne, zawodowe oraz umożliwia funkcjonowanie w kontaktach międzyludzkich.


Nabywanie umiejętności językowych jest niejako zaprogramowane, jednak rola otoczenia i rozwój funkcji wspomagających mowę są w tym procesie bardzo ważne. Większość rodziców wspomaga językowy rozwój dziecka w sposób naturalny. Nie zawsze to jednak wystarcza. Gdy swoisty rozwój języka jest z jakichś względów zaburzony i dziecko nie nabyło określonych wiekiem językowych umiejętności, konieczne są ukierunkowane działania specjalistów podejmowane jak najwcześniej.



Zadaniem logopedy jest:


- kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- zapobieganie powstawaniu wad wymowy,
- usuwaniu wad już istniejących,
- nauczanie mowy w wypadku jej braku lub utraty.

Wczesne wykrycie i terapia zaburzeń mowy przynosi szybsze i skuteczniejsze efekty.



Kiedy do logopedy?


- niepokojące są zmiany w budowie anatomicznej narządów mowy,
- istnieją wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy,
- dziecko podczas mowy nawykowo wysuwa język,
- dziecko nawykowo mówi przez nos,
- dziecko po ukończeniu 4 roku życia zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne,
- dziecko zniekształca głoski,
- dziecko pod koniec 3 roku życia nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych,
- dziecko wyraźnie jąka się.


                                                                                         
                          LOGOPEDA
                                                                                 
                          mgr Kamila Łojewska


 
 
 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego