Menu główne
PROGRAM PROFILAKTYKI
Szkoły Podstawowej nr 3 im. Marii Konopnickiej w Kole
na lata 2015 -
1. Podstawy Programu Profilaktyki
Celem Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej nr 3 w Kole jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.
Przeprowadzona w szkole w roku 2011/2012 ewaluacja działań wychowawczych i profilaktycznych wykazała, że istotnym problemem pojawiającym się na terenie szkoły były przejawy agresji fizycznej (bicie się) oraz nadpobudliwość ruchowa, arogancja i lekceważenie innych, brak tolerancji, brak szacunku, brak dystansu do nauczyciela, brak systematyczności w uczeniu się, poniżanie, wyśmiewanie innych, mała aktywność społeczna, hałaśliwość, opuszczanie zajęć dodatkowych, niezdrowa rywalizacja (o buty, sprzęt), skarżenie, namawianie do robienia raniących dowcipów, opryskliwość, brak integracji klasowej.
Z kolei przeprowadzona w roku 2014/2015 diagnoza respektowania norm społecznych wykazała, że 84% uczniów w szkole czuje się bezpiecznie. 16 % uczniów nie czuje się bezpiecznie z powodów następujących zachowań: przezywanie (40% odpowiedzi), wyśmiewanie (40%), obgadywanie – 38%, obrażanie, ośmieszanie – 26%, izolowanie w klasie lub w grupie – 6%, grożenie, zastraszenia – 10%, okradanie – 14%, niszczenie własności – 12%, wymuszanie pieniędzy – 2%, bicie, kopanie lub popychanie – 22%, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez smsy i Internet) – 26%, inne -
Z tego tez względu program profilaktyki opracowany na trzy najbliższe lata odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku. Formy i sposoby działań zakresu profilaktyki dostosowane są do wieku uczniów oraz do ich potrzeb. Program kierowany jest do każdego ucznia, zarówno zdolnego jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-
Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu każdy z uczniów poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.
Szkolny Program Profilaktyki jest kompatybilny ze:
• Szkolnym Programem Wychowawczym;
• Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;
• Podstawami programowymi nauczania;
• Statutem Szkoły.
2. Szkolny Programu Profilaktyki został opracowany w oparciu o:
• przeprowadzoną w roku 2014/2015 diagnozę respektowania norm społecznych przez uczniów;
• raport z ewaluacji programowej z obszaru „Efekty” przeprowadzonej w roku 2011/2012;
• identyfikację niepokojących objawów występujący na terenie szkoły (ewaluacja działań wychowawczych i profilaktycznych w roku szkolnym 2011/2012);
• analizę dokumentacji szkolnej dot. interwencji wychowawczej,
• analizę dokumentów z realizacji dotychczasowych programów profilaktycznych
Szkolny Program Profilaktyki zawiera w sobie strategie zaradcze tj. różnorodne formy działań kierowane do ogółu uczniów, nauczycieli i rodziców mające na celu integrację społeczności szkolnej wokół realizacji kluczowych zadań wychowawczych szkoły.
3. Cele główne szkolnego Programu Profilaktyki:
1. Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie przemocy i agresji wśród uczniów na terenie szkoły .
2. Integracja uczniów w zespołach klasowych oraz doskonalenie stosunków interpersonalnych .
3. Kształtowanie postaw prospołecznych, promujących zdrowy tryb życia, zwiększających bezpieczeństwo w otoczeniu.
4. Założenia szkolnego Programu Profilaktyki
aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń
rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego poprzez udział w pracach zainicjowanych przez samorząd uczniowski, współorganizowanie imprez ogólnoszkolnych i charytatywnych
uczulanie na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych
włączanie w miarę możliwości rodziców do realizacji zadań wychowawczych
udział w konkursach, prezentowanie dorobku na forum szkoły i w środowisku lokalnym
stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów
dalsze diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich indywidualnych dążeń
dalsze monitorowanie zachowania i przeciwdziałanie niekorzystnym zachowaniom.
5. Harmonogram Szkolnego Programu Profilaktyki
L.p. |
Zadania |
Cel i sposób realizacji |
Odpowiedzialni |
1. |
Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią. |
Zapoznanie uczniów na zajęciach z wychowawcą i na poszczególnych przedmiotach ze: |
Wychowawcy, nauczyciele, |
2. |
Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole. |
- |
nauczyciele, wychowawcy |
3. |
|
- |
wszyscy pracownicy szkoły, rodzice |
4. |
Praca nad wzmacnianiem postaw prospołecznych, zwiększających bezpieczeństwo w otoczeniu. |
- |
pedagog, |
5. |
Podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju. |
- |
wszyscy nauczyciele, |
6. |
Wzmacnianie postaw promujących zdrowy tryb życia. |
- |
wychowawcy, |
7. |
Podnoszenie świadomości uczniów w obszarze profilaktyki uzależnień oraz uświadamianie konsekwencji uzależnień. |
Wdrażanie wybranych programów profilaktycznych dotyczących: |
Wychowawcy |
8. |
Organizowanie działań profilaktycznych przez pracowników Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Pomocy Rodzinie w Kole. |
Prowadzenie przez pracowników MOPiPR w Kole warsztatów w klasach I – III: |
pracownicy MOPiPR w Kole, |
9. |
Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych na terenie szkoły. |
- |
wychowawcy |
6. Formy realizacji Programu Profilaktyki
W realizacji Programu Profilaktyki wykorzystuje się:
a) przedmioty nauczania,
b) godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
c) zajęcia sportowe,
d) zajęcia pozalekcyjne, uroczystości klasowe, szkolne,
e) imprezy miejskie,
f) zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone przez specjalistów,
g) warsztaty profilaktyczne prowadzone przez pracowników Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Pomocy Rodzinie w Kole,
7. Sposoby realizacji Programu Profilaktyki
Treści Programu Profilaktyki w większości realizuje się na godzinach wychowawczych
i poszczególnych przedmiotach. Należy je realizować również na zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach, zajęciach plenerowych, spotkaniach z rodzicami, pedagogiem, psychologiem, higienistką, przedstawicielami służb mundurowych i w świetlicy szkolnej. Nauczyciel wybiera stosowne metody pracy do osiągnięcia w/w celów. Będą to pogadanki, dyskusje, „burze mózgów”, prelekcje filmów, programy komputerowe. Formą realizacji będą gazetki informacyjne, plakaty, ulotki informacyjne, wystawy.
8. Ewaluacja Programu Profilaktyki
Ocena przydatności i skuteczności Programu Profilaktyki odbywać się będzie pod koniec każdego roku szkolnego. Metody tj. ankiety, rozmowy, obserwacje, wykorzystane w ewaluacji wynikać będą z charakteru działań, warunków i okoliczności w których te działania będą realizowane.
Ocenie poddawane będą następujące elementy:
-
-
-
Opracowali:
Czesława Frymus,
Maria Reder,
Marcin Wasiak