Szkoła Podstawowa nr 3 w Kole

 
Idź do spisu treści

Menu główne

Program profilaktyki

O szkole
 
 
 


PROGRAM PROFILAKTYKI

Szkoły Podstawowej nr 3 im. Marii Konopnickiej w Kole
na lata  2015 - 2018


1. Podstawy Programu Profilaktyki
Celem Programu Profilaktyki Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej nr 3 w Kole jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia.
Przeprowadzona w szkole w roku 2011/2012 ewaluacja działań wychowawczych i profilaktycznych wykazała, że istotnym problemem pojawiającym się na terenie szkoły były przejawy agresji fizycznej (bicie się) oraz  nadpobudliwość ruchowa, arogancja i lekceważenie innych, brak tolerancji, brak szacunku, brak dystansu do nauczyciela, brak systematyczności w uczeniu się, poniżanie, wyśmiewanie innych, mała aktywność społeczna, hałaśliwość, opuszczanie zajęć dodatkowych,  niezdrowa rywalizacja (o buty, sprzęt), skarżenie, namawianie do robienia raniących dowcipów, opryskliwość,  brak integracji klasowej.
Z kolei przeprowadzona w roku 2014/2015  diagnoza respektowania norm społecznych wykazała, że 84% uczniów w szkole czuje się bezpiecznie. 16 % uczniów nie czuje się bezpiecznie z powodów następujących zachowań: przezywanie (40% odpowiedzi), wyśmiewanie (40%), obgadywanie – 38%, obrażanie, ośmieszanie – 26%, izolowanie w klasie lub w grupie – 6%, grożenie, zastraszenia – 10%, okradanie – 14%, niszczenie własności – 12%, wymuszanie pieniędzy – 2%, bicie, kopanie lub popychanie – 22%, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez smsy i Internet) – 26%, inne - 6%. Na pytanie kto jest sprawcą wyżej wymienionych zachowań, uczniowie odpowiedzieli: inni uczniowie – 70%, nauczyciele – 8%, personel szkoły – 2%, osoby obce w szkole – 0%.  Wyniki te świadczą o dominującej agresji rówieśniczej o charakterze słownym. Niepokojący jest również odsetek agresji fizycznej (22%), oraz agresji w sieci (26%). Należy więc jak najpilniej zahamować zjawisko agresji między uczniami poprzez oddziaływania bezpośrednie, czyli zajęcia treningowe i warsztatowe. Działaniami pośrednimi w likwidowaniu agresji byłyby spotkania i prelekcje z rodzicami.
Z tego tez względu program profilaktyki opracowany na trzy najbliższe lata odpowiada na realne problemy i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku. Formy i sposoby działań zakresu profilaktyki dostosowane są do wieku uczniów oraz do ich potrzeb. Program kierowany jest do każdego ucznia, zarówno zdolnego jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrzebującego pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz materialnej.
Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu każdy z uczniów poradzi sobie w trudnej sytuacji i osiągnie sukces na miarę swoich możliwości.
Szkolny Program Profilaktyki jest  kompatybilny ze:
• Szkolnym Programem Wychowawczym;
• Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania;
• Podstawami programowymi nauczania;
• Statutem Szkoły.
2. Szkolny Programu Profilaktyki został opracowany w oparciu o:
•  przeprowadzoną w roku 2014/2015 diagnozę respektowania norm społecznych przez uczniów;
•  raport z ewaluacji programowej z obszaru „Efekty” przeprowadzonej w roku 2011/2012;
•  identyfikację niepokojących objawów występujący na terenie szkoły (ewaluacja działań wychowawczych i profilaktycznych w roku szkolnym 2011/2012);
•  analizę dokumentacji szkolnej dot. interwencji wychowawczej,
•  analizę dokumentów z realizacji dotychczasowych programów profilaktycznych
Szkolny Program Profilaktyki zawiera w sobie strategie zaradcze tj. różnorodne formy działań kierowane do ogółu uczniów, nauczycieli  i rodziców mające na celu integrację społeczności szkolnej wokół realizacji kluczowych zadań wychowawczych szkoły.
3. Cele główne szkolnego Programu Profilaktyki:
1. Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa oraz przeciwdziałanie przemocy i agresji wśród uczniów na terenie  szkoły .
2. Integracja  uczniów w zespołach klasowych oraz doskonalenie stosunków interpersonalnych .
3. Kształtowanie postaw prospołecznych, promujących zdrowy tryb życia, zwiększających bezpieczeństwo w otoczeniu.
4. Założenia szkolnego Programu Profilaktyki
 aktywizacja i integracja uczniów przy realizacji wspólnych zamierzeń
 rozwój aktywności uczniów poprzez udział w planowaniu, organizowaniu i przygotowaniu imprez klasowych, szkolnych, wycieczek, wyjść itp.
 podejmowanie działań na rzecz środowiska szkolnego poprzez udział w pracach zainicjowanych przez samorząd uczniowski, współorganizowanie imprez ogólnoszkolnych i charytatywnych
 uczulanie na dostrzeganie potrzeb innych dzieci i dorosłych
 włączanie w miarę możliwości rodziców do realizacji zadań wychowawczych
 udział w konkursach, prezentowanie dorobku na forum szkoły i w środowisku lokalnym
 stworzenie warunków do rozwoju indywidualnych zainteresowań i uzdolnień uczniów
 dalsze diagnozowanie potrzeb uczniów i wspieranie ich indywidualnych dążeń
 dalsze monitorowanie zachowania i przeciwdziałanie niekorzystnym zachowaniom.

5. Harmonogram Szkolnego Programu Profilaktyki


L.p.

Zadania

Cel i sposób realizacji

Odpowiedzialni

1.

Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią.

Zapoznanie uczniów na zajęciach z wychowawcą i na poszczególnych przedmiotach ze:
- znakami powszechnej informacji,
- sygnałami alarmowymi,
- zasadami ochrony przeciwpożarowej,
- zasadami działania i wykorzystania monitoringu na terenie placówki,
- zasadami zachowania się podczas zabaw na przerwach śródlekcyjnych i w czasie wolnym,
- z regulaminami wycieczek,
- bezpiecznym poruszaniem się po drodze pieszo i na rowerze,
- podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy i postępowania w razie wypadku,
- ze sposobami reagowania w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego.

Wychowawcy, nauczyciele,  
higienistka, pedagog szkolny, psycholo

2.

Ograniczenie zachowań agresywnych i przemocy w szkole.

- Uświadamianie uczniom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić.
- Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych.
- Kształtowanie umiejętności zastępowania agresji oraz kontroli emocji.
- Wzbudzanie empatii, tolerancji i  zachowań prospołecznych.
- Nabywanie umiejętności konstruktywnego wyrażania gniewu,
- Rozpoznawanie sygnałów płynących z ciała związanych z przeżywaniem złości.

nauczyciele, wychowawcy


pedagog,
psycholog

3.


Praca nad ograniczaniem czynników wpływających destrukcyjnie na kulturę osobistą uczniów.

- Reagowanie dyżurujących  nauczycieli na niewłaściwe zachowania uczniów w szkole i poza nią.
- Omawianie na lekcjach przypadków  i skutków pożądanego i niewłaściwego   zachowania.
- Rozwijanie zdolności ekspresji siebie za pomocą słów, rozwijanie kultury słownej.
- Nauka negocjacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów.
- Prowadzenie treningu zastępowania agresji dla uczniów.
- Szkolenia i prelekcje dla rodziców na temat agresji.

wszyscy pracownicy szkoły, rodzice
nauczyciele,
dyrekcja, pedagog, psycholo

4.

Praca nad wzmacnianiem postaw prospołecznych, zwiększających bezpieczeństwo w otoczeniu.

- uwrażliwianie uczniów na zachowania swoje i kolegów oraz potrzeby innych,
- uświadamianie uczniom znaczenia asertywności dla dobrych relacji z innymi ludźmi,
- uwrażliwianie na uczucia i potrzeby innych,
- uświadamianie uczniom znaczenia, jakie ma umiejętność obrony własnych praw i przestrzegania praw innych ludzi,
- przybliżenie uczniom pojęcia stresu i jego konsekwencji,
- dodatkowe zajęcia dla dzieci zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz patologią środowiskową (socjoterapia, zajęcia terapeutyczne),
- dostrzeganie potrzeb osób niepełnosprawnych,
- kształtowanie umiejętności współpracy,
- propagowanie pomocy koleżeńskiej wśród uczniów,
- integrowanie społeczności klasowej i szkolnej, budowanie sieci wsparcia,
- umożliwienie uczniom pozytywnej autoprezentacji.

pedagog,
nauczyciele, wychowawcy, rodzice

5.

Podejmowanie działań mających  na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju.

- wzmacnianie poczucia wartości uczniów w uświadamianiu im ich mocnych stron,
- rozwijanie indywidualnych zainteresowań  poprzez zachęcanie do udziału w: zawodach sportowych i konkursach organizowanych na terenie szkoły i poza nią; kółkach zainteresowań,
- wskazywanie pożądanych wzorców zachowań, poprzez np.: niesienie pomocy – pomoc koleżeńska, pomoc charytatywna,
-  zachęcanie do współpracy w samorządzie uczniowskim,
- uczestniczenie w zajęciach pozaszkolnych np.: ZHP

wszyscy nauczyciele,
pedagog,
psycholog,
rodzice,
organizacje pozaszkolne

6.

Wzmacnianie postaw promujących zdrowy tryb życia.

- propagowanie form czynnego wypoczynku (rajdy rowerowe, wyjazdy na basen, wycieczki, itp.)
- popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu,
- rozmowy z wychowawcami dotyczące zagrożeń wynikających z niewłaściwego odżywiania,  
- udział w programach „Owoce w szkole”, „Szklanka mleka”,
- kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.

wychowawcy,
nauczyciele, (szczególnie przyrody                     i wychowania fizycznego),
psycholog, pedagog

7.

Podnoszenie świadomości uczniów w obszarze profilaktyki uzależnień oraz uświadamianie konsekwencji uzależnień.

Wdrażanie wybranych programów profilaktycznych dotyczących:
- asertywności
- profilaktyki palenia papierosów,
- profilaktyki picia alkoholu,
- profilaktyki narkomanii, lekomanii,
- uzależnienia od komputera, Internetu, telefonu komórkowego.
Zapoznanie uczniów z  prawnymi konsekwencjami nadużyć podczas zajęć z pedagogiem, godzin wychowawczych,

Wychowawcy
nauczyciele
pedagog
psycholog

8.

Organizowanie działań profilaktycznych przez pracowników Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Pomocy Rodzinie w Kole.

Prowadzenie przez pracowników MOPiPR w Kole warsztatów w klasach I – III:
- „Nasze emocje!”,
- „Gdy czujemy złość i smutek”,
- „Budujemy mosty, burzymy mury”,
- „Agresji Stop – jestem kolegą na medal”.
Oraz warsztatów w klasach IV – VI:
- „Gdzie jest Mimi?”,
- „Przemoc boli”,
- „Ja, ty, my – kiedy język łączy i kiedy dzieli”,
- „Nie daj się…” – wersja rozszerzona,
- „Bezpieczny Internet”.

pracownicy MOPiPR w Kole,

nauczyciele, pedagog,
psycholog,
dyrekcja

9.

Procedury reagowania w sytuacjach kryzysowych na terenie szkoły.

- uaktualnienie procedur postępowania zgodnie z przyjętymi zasadami prawnymi,
- systematyczne omawianie i przypominanie procedur.

wychowawcy
nauczyciele
pedagog
psycholog

6. Formy realizacji Programu Profilaktyki

W realizacji Programu Profilaktyki wykorzystuje się:
a) przedmioty nauczania,
b) godziny do dyspozycji wychowawcy klasy,
c) zajęcia sportowe,
d) zajęcia pozalekcyjne, uroczystości klasowe, szkolne,
e) imprezy miejskie,
f) zajęcia indywidualne i grupowe prowadzone przez specjalistów,
g) warsztaty profilaktyczne prowadzone przez pracowników Miejskiego Ośrodka Profilaktyki i Pomocy Rodzinie w Kole,

7. Sposoby realizacji Programu Profilaktyki
Treści Programu Profilaktyki w większości realizuje się na godzinach wychowawczych
i poszczególnych przedmiotach. Należy je realizować również na zajęciach pozalekcyjnych, wycieczkach, zajęciach plenerowych, spotkaniach z rodzicami, pedagogiem, psychologiem, higienistką, przedstawicielami służb mundurowych i w świetlicy szkolnej. Nauczyciel wybiera stosowne metody pracy do osiągnięcia w/w celów. Będą to pogadanki, dyskusje, „burze mózgów”, prelekcje filmów, programy komputerowe. Formą realizacji będą gazetki informacyjne, plakaty, ulotki informacyjne, wystawy.

8. Ewaluacja Programu Profilaktyki

Ocena przydatności i skuteczności Programu Profilaktyki odbywać się będzie pod koniec każdego roku szkolnego. Metody tj. ankiety, rozmowy, obserwacje, wykorzystane w ewaluacji wynikać będą z charakteru działań, warunków i okoliczności w których te działania będą realizowane.

Ocenie poddawane będą następujące elementy:
- realizacja programów profilaktycznych,
- realizacja tematyki profilaktyki zawartych w planach wychowawców klas i poszczególnych przedmiotów,
- pedagogizacja rodziców uczniów na spotkaniach z wychowawcami klas,  dyrektorem, pedagogiem, psychologiem.

Opracowali:
Czesława Frymus,
Maria Reder,
Marcin Wasiak


 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego