Szkoła Podstawowa nr 3 w Kole

 
Idź do spisu treści

Menu główne

Program wychowawczy

O szkole
 
 
 


PROGRAM WYCHOWAWCZY

od roku szkolnego 2016/2017 do 2019/2020



SPIS TREŚCI:
I. Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczego.
II. Priorytety szkoły.
III. Założenia programu.
IV. Cele wychowawcze szkoły - zadania i formy realizacji.
1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości - w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.
V. Struktura oddziaływań wychowawczych.
VI. Normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej.
 Propozycje ramowej tematyki działań wychowawczych w klasach I – III.
VII. Ewaluacja.

I. PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego stanowią następujące aktualne dokumenty:
 Konstytucja RP
 Ustawa o Systemie Oświaty
 Karta Nauczyciela
 Podstawa Programowa
 Statut Szkoły

II. PRIORYTETY SZKOŁY

 Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
 Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
 Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
 Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.
 Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
 Szkoła dba o bezpieczeństwo dzieci.

III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU

W Szkole Podstawowej nr 3 w Kole w roku 2014/2015  przeprowadzana była diagnoza respektowania norm społecznych. W szkole 84% uczniów czuje się bezpiecznie. 16 % uczniów nie czuje się bezpiecznie z powodów następujących zachowań: przezywanie (40% odpowiedzi), wyśmiewanie (40%), obgadywanie – 38%, obrażanie, ośmieszanie – 26%, izolowanie w klasie lub w grupie – 6%, grożenie, zastraszenia – 10%, okradanie – 14%, niszczenie własności – 12%, wymuszanie pieniędzy – 2%, bicie, kopanie lub popychanie – 22%, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez smsy i Internet) – 26%, inne - 6%. Na pytanie kto jest sprawcą wyżej wymienionych zachowań, uczniowie odpowiedzieli: inni uczniowie – 70%, nauczyciele – 8%, personel szkoły – 2%, osoby obce w szkole – 0%.  Wyniki te świadczą o dominującej agresji rówieśniczej o charakterze słownym. Niepokojący jest również odsetek (22%) agresji fizycznej, oraz agresji w sieci (26%). Należy więc jak najpilniej zahamować zjawisko agresji między uczniami poprzez oddziaływania bezpośrednie, czyli zajęcia treningowe i warsztatowe. Działaniami pośrednimi w likwidowaniu agresji byłyby spotkania i prelekcje z rodzicami.
Z kolei w roku 2010/2011 ewaluacja działań wychowawczych wykazała, że dla całej społeczności  najpilniejszym problemem jest bicie się i agresja. Ponadto pojawiają się następujące problemy: nadpobudliwość ruchowa, arogancja i lekceważenie innych, brak tolerancji, brak szacunku, brak dystansu do nauczyciela, brak systematyczności w uczeniu się, poniżanie, wyśmiewanie innych, mała aktywność społeczna, hałaśliwość, opuszczanie zajęć dodatkowych,  niezdrowa rywalizacja (o buty, sprzęt), skarżenie, namawianie do robienia raniących dowcipów, opryskliwość,  brak integracji klasowej. Najpilniejsze problemy charakteryzują się brakiem kontroli nad swoim zachowaniem, ponieważ agresja i nadpobudliwość to działania pod wpływem impulsu.
Wyniki pokazały, że według nauczycieli najskuteczniejsze oddziaływania wychowawcze mają charakter pośredni – poprzez rodziców, specjalistów. Mogą oni stanowić dużą pomoc w kształtowaniu właściwych postaw wśród uczniów. Dla uczniów natomiast najskuteczniejsze oddziaływania wychowawcze podejmuje wychowawca, czy to poprzez godziny wychowawcze, czy poprzez kontakt osobisty
Według nauczycieli dużą rolę w działaniach wychowawczych szkoły ma włączanie się rodziców poprzez podejmowanie współpracy z wychowawcą, pedagogiem a także organizowanie imprez szkolnych i klasowych.
Większość rodziców widzi możliwość włączenia się w działania wychowawcze szkoły w celu kształtowania właściwych postaw uczniów.  Najbardziej właściwą dla rodziców formą współpracy ze szkołą jest regularny kontakt z wychowawcą, następnie praca społeczna na rzecz klasy lub szkoły, oraz aktywna pomoc w organizowaniu imprez szkolnych oraz wycieczek. Rodzice następujące zachowania i postawy uczniów uważają za właściwe i pożądane: zaangażowanie w życie szkoły, pomaganie innym, tolerancja wobec innych, obrona słabszych, poszerzanie wiedzy na zajęciach pozaszkolnych, ciekawość poznawcza, kultura osobista, uczciwość, koleżeństwo, solidarność, posłuszeństwo, systematyczność, szacunek dla innych, skromność, współpraca. Za najbardziej pożądane cechy uczniów rodzice uważają pomaganie słabszym, kultura osobista,  koleżeństwo.
W świetle tych badań najbardziej pożądaną wartością w społeczności szkolnej jest poczucie bezpieczeństwa.
Problemy wynikają z braku umiejętności właściwego zaspokajania potrzeb rozwojowych, w tym podstawowej potrzeby bezpieczeństwa, na którą składają się potrzeba zależności, potrzeba opieki i oparcia, potrzeba braku lęku, potrzeba ładu.  Zachowania agresywne mają na celu dostarczyć gratyfikacji tych potrzeb bez względu na skutki zdrowotne, czy  społeczne. Niska motywacja do nauki i nabywania umiejętności szkolnych może wiązać się ze wzrostem lęku i braku poczucia bezpieczeństwa w szkole.

IV. CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY - ZADANIA I FORMY REALIZACJI

1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.

1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości - w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym)

Wartości wychowawcze:
 poszanowanie wartości i godności ludzkiej
 aktywne działania na rzecz klasy, szkoły
 uczciwość, szczerość, prawdomówność
 szacunek do języka, kultury historii i tradycji narodowej
 wrażliwość na piękno przyrody ojczystej
 ogólnoludzkie normy i wartości religijne
 doskonalenie własnej osoby
 odwaga w podejmowaniu decyzji
 pomoc potrzebującym
 umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności
 inicjatywa
 rzetelność i odpowiedzialność
 zdrowy styl życia, zachowanie bezpieczeństwa
 ciekawość poznawcza i naukowa dociekliwość

Cele szczegółowe:
 przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność
 intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych,
 umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań -
 dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych
 kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych

Zadania:
 rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie
prawdy, dobra i piękna w świecie
 kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
 opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka
 stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego
 wyrównywanie szans edukacyjnych
 pomoc w odkrywaniu własnych możliwości predyspozycji, talentów i ich twórczym
wykorzystaniu
 kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji

Formy realizacji:
 organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych
 indywidualna praca z uczniem zdolnym, uwzględnienie w programach dydaktyczno –
 wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów
 indywidualna praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
 organizowanie różnorodnych wydarzeń (spotkań, uroczystości, inscenizacji, wycieczek)
 wyzwalających przeżycia związane z obchodzeniem świąt państwowych oraz ważnych
 dla kraju rocznic
 prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci)
 udział w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse uczniów
 współpraca z rodzicami
 zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, wyrównawcze, logopedyczne, rewalidacyjne
 terapeutyczne
 gimnastyka korekcyjna
 nauka pływania
 koła zainteresowań

2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie

Cele szczegółowe:
 kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu o normy
 etyczne i przyjęty system wartości
 przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych
 kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i tolerancji wobec zachowań innych ludzi
 tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego szacunku
 tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły
 kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec
siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań
 przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów
życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
 integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność
 włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o sprawach szkoły
 kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk
zdemoralizowanych
 kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci
 zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych

Zadania:
 przygotowanie wychowanków do rozumienia zasad partnerstwa między uczniami,
nauczycielami, rodzicami i społeczności lokalną
 zintegrowanie ze środowiskiem lokalnym
 stwarzanie warunków do integralnego traktowania siebie świata i innych ludzi
 wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa
 uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych
 pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych i radzeniu sobie ze stresem
 wdrażanie postaw asertywnych (używki, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne środki
odurzające)
 kształtowanie właściwych postaw wobec współczesnych zagrożeń świata (choroby,
epidemie, zagrożenia płynące z Internetu)
 zapoznanie uczniów z historią regionu, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami
dziejów Polski, Europy i świata
 kształtowanie postaw patriotycznych
 kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań, rozróżnienia dobra od zła oraz
wykazania się odwagą cywilną i gotowości do ponoszenia konsekwencji popełnionych
błędów

Formy realizacji:
 działalność Samorządu Uczniowskiego i samorządów klasowych
 zajęcia w ramach „Wychowania do życia w rodzinie”
 zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli
 zajęcia prowadzone specjalistów (pielęgniarka, policjant, psycholog, pedagog, terapeuta itp.)
 zebrania z rodzicami (dni otwarte dla rodziców)
 konsultacje indywidualne
 organizacja pomocy koleżeńskiej
 wycieczki klasowe
 udział w imprezach okolicznościowych i apelach szkolnych
 udział w akcjach humanitarnych
 udział w akcjach społecznych, i projektach edukacyjnych
 organizacja i udział w imprezach sportowych
 redagowanie gazetki szkolnej

3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej poprzez:

Cele szczegółowe:
 kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy wypowiadania się
 rozwijanie umiejętności przezwyciężania lenistwa myślowego
 pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane techniki nowego uczenia się
 rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
 zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji, czyli oduczania się negatywnych
i antyspołecznych zachowań
 kształtowanie umiejętności dokonania analizy syntezy i selekcji

Zadania:
 tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego
 uświadomienie uczniom życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów i całej
edukacji na danym etapie
 stwarzanie możliwości eksponowania swojej wiedzy, zdolności, umiejętności
i zainteresowań
 stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych i w pracy pozalekcyjnej
 kształtowanie postaw ekologicznych i prozdrowotnych i patriotycznych
 realizowanie zadań z zakresu wychowania komunikacyjnego
 stwarzane sytuacji wychowawczych umożliwiających stosowanie postaw asertywnych
 wdrażanie zasad savoir – vivre
 umożliwienie uczniom nauki języków obcych
 doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi
będą niezbędne do osiągania sukcesu w gimnazjum

Formy realizacji:
 konkursy przedmiotowe, artystyczne i olimpiady
 indywidualizacja pracy szkolnej i domowej
 zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, zespoły korekcyjno – kompensacyjne, zespoły
wyrównawcze i gimnastyka korekcyjna
 zajęcia multimedialne w klasach I – VI
 zajęcia pozalekcyjne w ramach kół zainteresowań
 udział w projektach międzynarodowych, społecznych i edukacyjnych
 korzystanie z Internetu
 akcje ekologiczne, konkursy, zawody sportowe
 spotkania z pielęgniarką szkolną
 zajęcia na pływalni
 programy profilaktyczne
 spotkania z policjantem (pogadanki, filmy)
 karta rowerowa
 imprezy klasowe, szkolne i środowiskowe
 udział w projektach międzynarodowych

V. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

Dyrekcja:
 dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole
 współpracuje z Samorządem Uczniowskim
 stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia
uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej
 czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego
 ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych
 dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniów jak i pracownikom szkoły (dyżury nauczycielskie, dyżury pracowników szkoły, monitoring wejść i wyjść, osób wchodzących i wychodzących ze szkoły, monitoring wizyjny)

Pedagog Szkolny:
 ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, które padły ofiarą przestępczości
 ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich (w razie zaistniałej potrzeby)
 w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim
podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia
 współpracuje z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci szczególnie z rodzin patologicznych i zaniedbanych środowiskowo poprzez prowadzone działania wychowawcze kształtuje u uczniów i ich rodziców, świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów karalnych

Nauczyciele:
 powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście
 mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego
 mają obowiązek współpracy z kuratorami sądowymi czuwającymi nad programem
resocjalizacji uczniów trudnych (w przypadku zgłoszenia przez kuratora takiej potrzeby)
 wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania
 udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów
 kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka
 odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem - w czasie wycieczek, wyjść itp.
 inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań

Wychowawcy klas
 wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia dla rodziców
 dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również tych niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie
 wspólnie z Pedagogiem Szkolnym zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej
i materialnej dla uczniów
 sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie
 poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków
 mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby
 uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości
 kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu
 realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu
wychowawczego szkoły

Rada Rodziców:
 reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły
 współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku
 współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły
 pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły
 organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań
szkoły

Samorząd Uczniowski:
 jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na
terenie szkoły i w środowisku lokalnym
 reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec Dyrekcji i grona
pedagogicznego
 inicjuje działania dotyczące życia uczniów
 propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji
 angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły
 dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję
 wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej
Rodzice:
 powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów
 proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście
 mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole
 rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci

VI. NORMY ZACHOWANIA OBOWIĄZUJĄCE CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI
SZKOLNEJ
Uczniowie:
Zawsze są przygotowani do lekcji:
 przynoszą na zajęcia szkolne książki, zeszyty, przybory
 systematycznie odrabiają prace domowe
 nie spóźniają się na lekcje
 w ciągu tygodnia usprawiedliwiają nieobecności
 zachowują się kulturalnie i z szacunkiem - w szkole słuchają i wykonują polecenia nauczycieli i pracowników szkoły
 odzywają się do innych kulturalnie i z szacunkiem
 używają słów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
 dyskutują kulturalnie, nie przerywają wypowiedzi innych osób
 pomagają pokrzywdzonym, słabszym, potrzebującym
 są tolerancyjni wobec innych
 uznają czyjąś inność (okulary, tusza, wzrost, choroba, niepełnosprawność)
 nie krzyczą i nie używają wulgaryzmów
 nie stosują przemocy fizycznej, psychicznej i słownej
 znają regulamin zachowania w szkole i na przerwach
 zgłaszają przypadki drastycznego łamania norm zachowania
 swoim zachowaniem, zabawami nie stwarzają zagrożenia dla siebie i innych
 szanują swoje i cudze zdrowie (nie palą papierosów, nie piją alkoholu, nie zażywają
narkotyków)
 w sali szkolnej i na korytarzu zachowują się według obowiązujących norm
 w toalecie, na boisku zachowują się zgodnie z przeznaczeniem pomieszczenia
 szanują sprzęt szkolny, swoją i cudzą własność: szanują sprzęt szkolny, tornistry i przybory szkolne własne i kolegów
 w szatni biorąc kurtki własne, inne pozostawiają na swoich miejscach
 szanują wystrój korytarza i sali, śmieci wyrzucają do kosza na śmieci
 szanują przyrodę, dbają o zieleń wokół szkoły, w szkole i w miejscu zamieszkania
 wymienione normy zachowania obowiązują także w kinie, teatrze i na wycieczkach
szkolnych oraz w miejscach publicznych
 złym zachowaniu kolegów informują dorosłych

VII. A. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie I
1. Organizacja zespołu klasowego - inicjowanie działalności grupy,  zapoznanie z prawami i obowiązkami ucznia, zorganizowanie dyżurów klasowych.
2. Doskonalenie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo -  zachowanie szczególnej ostrożności w czasie poruszania się po ulicy i chodniku w drodze do szkoły i domu, zachowanie bezpieczeństwa w  czasie gier i zabaw ruchowych.
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu - kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas zajęć ruchowych i w ciągu całego dnia, rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia i ruchu na świeżym powietrzu.
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego -  szczególnie stosowania segregacji odpadów.
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich - składanie życzeń solenizantom, poznawanie obrzędów i zwyczajów związanych ze zwyczajowymi świętami, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, poznawanie przeszłości i tradycji Koła i regionu.
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury - uczestniczenia w konkursach, przedstawieniach, korzystania z biblioteki szkolnej i miejskiej.
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły - rozwijanie samorządności, inicjatyw uczniowskich,
8. Kształtowanie  właściwego stosunku do własnej rodziny - dziadków, rodziców, rodzeństwa, nabywanie umiejętności właściwej organizacji własnych zajęć i zabaw oraz życia w rodzinie, uświadamianie uczniom zasady współodpowiedzialności za atmosferę i życie w rodzinie.
9. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami - organizowanie zajęć i zabaw integracyjnych.
10. Doskonalenie umiejętności dokonywania samooceny - na podstawie  prac plastycznych i technicznych, ćwiczeń dramowych, relacji z rówieśnikami,  uświadamianie uczniom  ich talentów i mocnych stron osobowości.
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami - zapoznanie z zasadami  asertywnego zachowania, doskonalenie wypowiedzi na swój temat, zapoznanie uczniów ze  współczesnymi zagrożeniami  zdrowia i bezpieczeństwa, rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.
B. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie II
1. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami - wznowienie działalności zespołu klasowego, dbanie o kulturę osobistą i kulturę języka, doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób.
2.  Doskonalenie przestrzegania zasad zachowania bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw ruchowych w szkole i w domu - kształtowanie kultury współżycia w grupie.
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu - kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas zajęć ruchowych i w ciągu całego dnia, rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia i ruchu na świeżym powietrzu.
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego - zachęcanie do udziału w akcjach o tematyce ekologicznej, uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska, uwrażliwienie na formy i metody ochrony naszego środowiska.
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich - składanie życzeń solenizantom, poznawanie obrzędów i zwyczajów związanych ze zwyczajowymi świętami, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, poznawanie przeszłości i tradycji Koła i regionu.
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury - uczestniczenia w konkursach, przedstawieniach, korzystania z biblioteki szkolnej i miejskiej
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły - rozwijanie samorządności, inicjatyw uczniowskich.
8. Uświadamianie dzieciom ról i zadań członków rodziny - dziadków, rodziców, rodzeństwa, nabywanie umiejętności właściwej organizacji własnych zajęć i zabaw oraz życia w rodzinie, uświadamianie uczniom zasady współodpowiedzialności za atmosferę i życie w rodzinie, wyrabianie wrażliwości na potrzeby swoich bliskich.
9.  Doskonalenie umiejętność postrzegania siebie i kształtowania pozytywnej samooceny.  
10. Umożliwienie uczniom poznania i zrozumienia 10 najważniejszych wartości w  życiu:  bezpieczeństwa, uczciwości, rodziny, przyjaźni, miłości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, zrozumienia, prawdy, nauki.
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami - zapoznanie z zasadami  asertywnego zachowania, doskonalenie wypowiedzi na swój temat, zapoznanie uczniów ze  współczesnymi zagrożeniami  zdrowia i bezpieczeństwa, doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.
12. Przedstawienie zasad kulturalnego  i bezpiecznego   korzystania z Internetu, zasady ograniczonego zaufania i publikowania informacji.

C. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie III

1. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami - wznowienie działalności zespołu klasowego, dbanie o kulturę osobistą i kulturę języka, doskonalenie umiejętność słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób.
2. Doskonalenie przestrzegania zasad zachowania bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw ruchowych w szkole i w domu - kształtowanie kultury współżycia w grupie.
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu - kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas zajęć ruchowych i w ciągu całego dnia, rozwijanie nawyków prawidłowego żywienia i ruchu na świeżym powietrzu.
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego - zachęcanie do udziału w akcjach o tematyce ekologicznej, uwrażliwienie na przejawy degradacji środowiska, uwrażliwienie na formy i metody ochrony naszego środowiska.
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich - składanie życzeń solenizantom, poznawanie obrzędów i zwyczajów związanych ze zwyczajowymi świętami, odwiedzanie miejsc pamięci narodowej, poznawanie przeszłości i tradycji Koła i regionu.
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury - uczestniczenia w konkursach, przedstawieniach, korzystanie z biblioteki szkolnej i miejskiej.
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły - rozwijanie samorządności, inicjatyw uczniowskich, korzystanie z biblioteki szkolnej i miejskiej.
8. Uświadamianie dzieciom ról i zadań członków rodziny - dziadków, rodziców, rodzeństwa, nabywanie umiejętności właściwej organizacji własnych zajęć i zabaw oraz życia w rodzinie, uświadamianie uczniom zasady współodpowiedzialności za atmosferę i życie w rodzinie, wyrabianie wrażliwości na potrzeby swoich bliskich.
9.  Doskonalenie umiejętność postrzegania siebie i kształtowania pozytywnej samooceny - rozpoznawanie talentów i mocnych stron osobowości uczniów.
10. Umożliwienie uczniom poznania i zrozumienia 10 najważniejszych wartości w  życiu:  bezpieczeństwa, uczciwości, rodziny, przyjaźni, miłości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, zrozumienia, prawdy, nauki.
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami - zapoznanie z zasadami  asertywnego zachowania, doskonalenie wypowiedzi na swój temat, umiejętności przeżywania sukcesów i porażek, zapoznanie uczniów ze  współczesnymi zagrożeniami  zdrowia i bezpieczeństwa, doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.
12. Przedstawienie zasad kulturalnego  i bezpiecznego   korzystania z Internetu, zasady ograniczonego zaufania i publikowania informacji.


Cele

Zadania i formy realizacji

Formy realizacji

Odpowiedzialni

Organizacja zespołu klasowego

1. Integracja zespołu klasowego.
2. Poznanie praw i obowiązków ucznia.
3. Ustalenie praw i obowiązków.
4. panujących w klasie.

 gry i zabawy integracyjne
 organizacja wycieczek
 uroczystości klasowe
i szkolne
 organizacja dyżurów
klasowych
 wybory do samorządu
klasowego i szkolnego
 ustalenie kontraktu z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze

 wychowawca klasy
 opiekun Samorządu Uczniowskiego

Troska o estetykę klasy i szkoły

1. Dostosowanie sprzętu do potrzeb uczniów.
2. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa
w życiu klasy, szkoły.
3. Szacunek do sprzętu szkolnego

 diagnoza pielęgniarska
(pomiary uczniów)
 przygotowanie gazetek
tematycznych w klasach
 utrzymanie porządku w
klasie, szkole i wokół
szkoły
 kontrola, egzekwowanie
naprawy i pokrycia kosztów
przez rodziców

 pielęgniarka
 wychowawcy klas
 uczniowie
 nauczyciele
 obsługa szkoły

Postrzeganie siebie i porozumiewanie z rówieśnikami

1. Rozwijanie umiejętności
komunikowania się w grupie rówieśniczej.

 dramy przygotowane przez pedagoga i psychologa
 udział w przedstawieniach
i inscenizacjach
 praca grupowa

 nauczyciele

2. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka.

 stosowanie zwrotów
grzecznościowych.
 odpowiedni strój ucznia w szkole i podczas uroczystości
 praca w grupach
 wspólne rozwiązywanie
konfliktów
 pogadanki
 umiejętność pracy w zespole

 nauczyciele
 uczniowie

3. Kształtowanie umiejętności samooceny.

 autoprezentacja prac plastycznych i technicznych
 samokontrola
 samoocena w czasie zajęć
 inscenizacje
 przedstawienia, spektakle i filmy profilaktyczne
 drama przygotowana przez pedagoga i psychologa
 pogadanki
 gazetki tematyczne

 nauczyciele
 uczniowie

4. Uświadomienie czym w życiu jest miłość, przyjaźń, szacunek, tolerancja.

 pogadanki
 drama
 literatura
 filmy edukacyjne

 nauczyciele

5. Dostarczenie wiedzy na temat praw i obowiązków człowieka, dziecka,
ucznia.

 spotkania z rzecznikiem praw ucznia
 pogadanki dotyczące praw
człowieka
 dyskusje
 prezentacje

 nauczyciele
 wychowawcy

6. Netykieta.

 kultura i bezpieczeństwo
podczas korzystania z Internetu

 nauczyciele
informatyki

7. Otoczenie szczególną opieką pięciolatków i sześciolatkó

 zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonowanie
pięcio i sześciolatków w szkole.

 nauczyciel
 pedagog szkolny

Troska o bezpieczeństwo i zdrowie

1. Zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły:
 niebezpieczne miejsca i sytuacje,
 bezpieczeństwo i zdrowie w szkole
i poza szkolą.

 realizacja w kl. I programu „Bezpieczna droga do i ze szkoły”
 przystąpienie do programu
„Bezpieczna szkoła”
 spotkania z przedstawicielami
Policji
 przestrzeganie zasad BHP na lekcjach i w czasie przerw
 eliminowanie hałasu
 wychowanie komunikacyjne.

 nauczyciele
 wychowawcy
 pedagog szkolny
 policjant

2. Uwrażliwienie na bezpieczne formy
spędzania czasu wolnego w różnych
porach roku.

 spotkania z pielęgniarką
szkolną
 pogadanki
 dyskusje
 filmy edukacyjne
 gazetki tematyczne

 nauczyciele,
 wychowawcy
 pedagog szkolny
 pielęgniarka

3. Integracja z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 udział w „Festiwalu Twórczości Klas Integracyjnych”
 uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi
 dostosowanie programów do indywidualnych potrzeb
dziecka
 współpraca z PPP
 rozmowy z rodzicami

 oligofrenopedag.
 specjaliści

4. Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniów jak i pracownikom szkoły.

 lekcje wychowawcze na temat roli dyżuru
i monitoringu
 dyżury nauczycielskie
 dyżury pracowników szkoły,
 monitoring wejść
i wyjść osób przebywających w szkole
 monitoring wizyjny

 nauczyciele,
 pracownicy
niepedagogiczni

5. Zmniejszenie nasilenia problemów i zachowań problemowych dzieci związanych z agresją, cyberprzemocą, kryzysami rozwojowymi              i życiowymi.

Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Prowadzenie warsztatów na temat przemocy.

psycholog
wychowawcy
pedagog szkolny

6. Uświadamianie uczniów w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

Akcje edukacyjne na temat aktywności fizycznej.


nauczyciele,
wychowawcy
pedagog szkolny
psycholog

Życie w najbliższym środowisku

1. Uświadomienie znaczenia
pozytywnych więzi i relacji w rodzinie,
w grupie społecznej i okazywanie
szacunku ludziom starszym.

 organizacja imprez: Dzień
 Babci, Dzień Dziadka, Dzień
 Matki
 pogadanki
 literatura dziecięca
 zbiórki na rzecz osób potrzebujących

 wychowawcy
 nauczyciele

2. Udzielanie pomocy potrzebujących.

 wychowawcy
 nauczyciele

3. Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu.

 wycieczki
 wystawy
 gazetki tematyczne
 prace plastyczne
 spotkania z ciekawymi ludźmi
 udział klas I – III
w koncertach
Szkoły Muzycznej
 wyjścia do kina i na
przedstawienia teatralne

 wychowawcy
 nauczyciele

4. Dostarczanie wiedzy n/t sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska.

 pogadanki
 wystawy
 gazetki
 konkursy o tematyce
ekologicznej
 realizacja edukacji
ekologicznej

 wychowawcy
 nauczyciele

5. Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia środowiska i los istot żywych.

 zbieranie karmy dla bezdomnych zwierząt
 wspieranie akcji ekologicznych: „Sprzątanie
świata”
 zbieranie materiałów wtórnych

 nauczyciele
 wychowawcy
 organizatorzy akcji

Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji

1. Kształtowanie zachowań asertywnych:
 uczenie zachowań obowiązujących
w społeczeństwie
 rozwijanie umiejętności skutecznego
porozumiewania się, pracy zespołowej
 kształtowanie właściwych postaw wobec
współczesnych zagrożeń świata.

 ustalenie praw  i obowiązków w klasie
 obowiązki dyżurnego
klasowego
 pogadanki
 dyskusje n/t
koleżeństwa płynącego
z Internetu
 dyskusje n/t tolerancji
i wartości religijnych
 zajęcia warsztatowe
 udział w akcjach
charytatywnych WOŚP
 udział w zajęciach
socjoterapeutycznych
 pogadanki
 gazetki
 konkursy

 nauczyciele,
 wychowawcy
 pedagog

2. Rozwijanie nawyku samokształcenia
i stałego dokształcania.

 koła zainteresowań
 koła przedmiotowe
 udział w przedstawieniach
i inscenizacjach
 udział w konkursach
i olimpiadach
 indywidualna praca z uczniem zdolnym
 praca w ramach zajęć
wyrównawczych, korekcyjno
– kompensacyjnych,
socjoterapeutycznych,
rewalidacyjnych
 eksponowanie sukcesów
uczniów
 udział w programie
edukacyjno - terapeutycznym
 „Ortografitti”
korzystanie z czytelni
multimedialnej

 nauczyciele
 wychowawcy

Poznanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych, środowiskowych narodowych i europejskich

1. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych.
2. Nabywanie podstawowej wiedzy
dziedzictwie kulturowym narodu.

 udział w uroczystościach
klasowych i szkolnych.
 poznanie dziejów przodków
 uczestniczenie
w uroczystościach
związanych z obchodzeniem świąt
państwowych oraz ważnych dla kraju
 zachowanie odpowiedniej
postawy wobec symboli
narodowych i hymnów
 nauka słów i melodii hymnu narodowego, europejskiego i szkolnego
 znajomość i odpowiednia
postawa wobec hymnu
narodowego i europejskiego
 dyskusje i pogadanki n/t
praw i obowiązków obywateli w oparciu o Konstytucję RP
 dyskusje i pogadanki n/t
praw człowieka we
współczesnym świecie

 nauczyciele
 wychowawcy
 nauczyciel muzyki

Współpraca z rodzicami i placówkami wspomagającymi szkołę

1. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny.

 spotkanie indywidualne w
ramach „Dni otwartych”
 zebrania z rodzicami
 współpraca z rodzicami
w organizowaniu imprez
klasowych i szkolnych

 nauczyciele
 wychowawcy

2. Wspieranie prawidłowego rozwoju
intelektualnego, emocjonalnego i
społecznego

 pedagogizacja rodziców
i organizowanie
zajęć warsztatowych
 organizowanie opieki
i pomocy materialnej
dla potrzebujących uczniów
 współpraca z Poradnią
Psychologiczno -
Pedagogiczną,
 współpraca
z Miejskim Ośrodkiem
Pomocy Społecznej, Miejskim Ośrodkiem Profilaktyki i Pomocy Rodzinie
 współpraca z Powiatowym
Centrum Pomocy Rodzinie

 wychowawcy
 nauczyciele
 pedagog

Kompensowanie deficytów rozwojowych uczniów

1. Stwarzanie uczniom równych szans rozwoju intelektualnego i fizycznego

 udział uczniów w zajęciach
gimnastyki korekcyjnej
 prowadzenie zajęć zespołów
korekcyjno -
kompensacyjnych,
terapeutycznych
i tworzenie indywidualnych
planów pracy z dziećmi
 prowadzenie zajęć
w ramach zespołów
wyrównawczych.
 prowadzenie zajęć rewalidacyjnych
 prowadzenie zajęć
logopedycznych
 prowadzenie zajęć
socjoterapeutycznych
 konsultacje i porady udzielane rodzicom

 nauczyciele WF
 pedagog
 nauczyciele
 wychowawcy

Edukacja kulturalna, dziedzictwo  kulturowe szkoły, regionu, świata.

1. Edukacja teatralna klas IV – VI.
2. Rozwijanie samorządności.
3. Wdrożenie do aktywnego
uczestnictwa w życiu szkoły.
4. Poznawanie dziedzictwa
kulturowego naszego regionu i świata.

 wyjazdy do teatru
 spotkania z aktorami
 wyjścia do kina
 wycieczki
 spotkania z ciekawymi
osobami z naszego regionu
 wybory do Samorządu
Uczniowskiego
 wybory do samorządu
klasowego
 pełnienie funkcji dyżurnego w klasie
 pogadanki
 gazetki
 wystawy
 udział w projektach

 nauczyciele
 wychowawcy
 opiekun
Samorządu
Uczniowskiego

VII. EWALUACJA PROGRAMU

Program wychowawczy poddawany jest ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb, ponadto ma charakter otwarty.
Ewaluacja programu dokonywana jest jeden raz w roku, na zakończenie roku szkolnego.

Formy ewaluacji:
 obserwacja (wychowawcy klas)
 ankiety dla uczniów
 ankiety dla rodziców
 wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców)
 rozmowy z uczniami
 rozmowy z rodzicami
 analiza dokumentów
 obserwacja i ocena zachowań

Szkolny Program Wychowawczy opracował zespół nauczycieli w składzie:

mgr Marzena Łuczyńska
mgr Halina Musiałek
mgr Marcin Wasiak


 
 
 
 
 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego