Menu główne
PROGRAM WYCHOWAWCZY
od roku szkolnego 2016/2017 do 2019/2020
SPIS TREŚCI:
I. Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczego.
II. Priorytety szkoły.
III. Założenia programu.
IV. Cele wychowawcze szkoły -
1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości -
2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.
V. Struktura oddziaływań wychowawczych.
VI. Normy zachowania obowiązujące członków społeczności szkolnej.
Propozycje ramowej tematyki działań wychowawczych w klasach I – III.
VII. Ewaluacja.
I. PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego stanowią następujące aktualne dokumenty:
Konstytucja RP
Ustawa o Systemie Oświaty
Karta Nauczyciela
Podstawa Programowa
Statut Szkoły
II. PRIORYTETY SZKOŁY
Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.
Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.
Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności kadry pedagogicznej.
Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją działalność w tym środowisku.
Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego.
Szkoła dba o bezpieczeństwo dzieci.
III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU
W Szkole Podstawowej nr 3 w Kole w roku 2014/2015 przeprowadzana była diagnoza respektowania norm społecznych. W szkole 84% uczniów czuje się bezpiecznie. 16 % uczniów nie czuje się bezpiecznie z powodów następujących zachowań: przezywanie (40% odpowiedzi), wyśmiewanie (40%), obgadywanie – 38%, obrażanie, ośmieszanie – 26%, izolowanie w klasie lub w grupie – 6%, grożenie, zastraszenia – 10%, okradanie – 14%, niszczenie własności – 12%, wymuszanie pieniędzy – 2%, bicie, kopanie lub popychanie – 22%, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez smsy i Internet) – 26%, inne -
Z kolei w roku 2010/2011 ewaluacja działań wychowawczych wykazała, że dla całej społeczności najpilniejszym problemem jest bicie się i agresja. Ponadto pojawiają się następujące problemy: nadpobudliwość ruchowa, arogancja i lekceważenie innych, brak tolerancji, brak szacunku, brak dystansu do nauczyciela, brak systematyczności w uczeniu się, poniżanie, wyśmiewanie innych, mała aktywność społeczna, hałaśliwość, opuszczanie zajęć dodatkowych, niezdrowa rywalizacja (o buty, sprzęt), skarżenie, namawianie do robienia raniących dowcipów, opryskliwość, brak integracji klasowej. Najpilniejsze problemy charakteryzują się brakiem kontroli nad swoim zachowaniem, ponieważ agresja i nadpobudliwość to działania pod wpływem impulsu.
Wyniki pokazały, że według nauczycieli najskuteczniejsze oddziaływania wychowawcze mają charakter pośredni – poprzez rodziców, specjalistów. Mogą oni stanowić dużą pomoc w kształtowaniu właściwych postaw wśród uczniów. Dla uczniów natomiast najskuteczniejsze oddziaływania wychowawcze podejmuje wychowawca, czy to poprzez godziny wychowawcze, czy poprzez kontakt osobisty
Według nauczycieli dużą rolę w działaniach wychowawczych szkoły ma włączanie się rodziców poprzez podejmowanie współpracy z wychowawcą, pedagogiem a także organizowanie imprez szkolnych i klasowych.
Większość rodziców widzi możliwość włączenia się w działania wychowawcze szkoły w celu kształtowania właściwych postaw uczniów. Najbardziej właściwą dla rodziców formą współpracy ze szkołą jest regularny kontakt z wychowawcą, następnie praca społeczna na rzecz klasy lub szkoły, oraz aktywna pomoc w organizowaniu imprez szkolnych oraz wycieczek. Rodzice następujące zachowania i postawy uczniów uważają za właściwe i pożądane: zaangażowanie w życie szkoły, pomaganie innym, tolerancja wobec innych, obrona słabszych, poszerzanie wiedzy na zajęciach pozaszkolnych, ciekawość poznawcza, kultura osobista, uczciwość, koleżeństwo, solidarność, posłuszeństwo, systematyczność, szacunek dla innych, skromność, współpraca. Za najbardziej pożądane cechy uczniów rodzice uważają pomaganie słabszym, kultura osobista, koleżeństwo.
W świetle tych badań najbardziej pożądaną wartością w społeczności szkolnej jest poczucie bezpieczeństwa.
Problemy wynikają z braku umiejętności właściwego zaspokajania potrzeb rozwojowych, w tym podstawowej potrzeby bezpieczeństwa, na którą składają się potrzeba zależności, potrzeba opieki i oparcia, potrzeba braku lęku, potrzeba ładu. Zachowania agresywne mają na celu dostarczyć gratyfikacji tych potrzeb bez względu na skutki zdrowotne, czy społeczne. Niska motywacja do nauki i nabywania umiejętności szkolnych może wiązać się ze wzrostem lęku i braku poczucia bezpieczeństwa w szkole.
IV. CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY -
1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.
3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.
1) Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości -
Wartości wychowawcze:
poszanowanie wartości i godności ludzkiej
aktywne działania na rzecz klasy, szkoły
uczciwość, szczerość, prawdomówność
szacunek do języka, kultury historii i tradycji narodowej
wrażliwość na piękno przyrody ojczystej
ogólnoludzkie normy i wartości religijne
doskonalenie własnej osoby
odwaga w podejmowaniu decyzji
pomoc potrzebującym
umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności
inicjatywa
rzetelność i odpowiedzialność
zdrowy styl życia, zachowanie bezpieczeństwa
ciekawość poznawcza i naukowa dociekliwość
Cele szczegółowe:
przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność
intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych,
umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień i zainteresowań -
dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych
kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych
Zadania:
rozwijanie u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie
prawdy, dobra i piękna w świecie
kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów,
opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka
stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego
wyrównywanie szans edukacyjnych
pomoc w odkrywaniu własnych możliwości predyspozycji, talentów i ich twórczym
wykorzystaniu
kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji
Formy realizacji:
organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych
indywidualna praca z uczniem zdolnym, uwzględnienie w programach dydaktyczno –
wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów
indywidualna praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
organizowanie różnorodnych wydarzeń (spotkań, uroczystości, inscenizacji, wycieczek)
wyzwalających przeżycia związane z obchodzeniem świąt państwowych oraz ważnych
dla kraju rocznic
prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci)
udział w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse uczniów
współpraca z rodzicami
zajęcia korekcyjno-
terapeutyczne
gimnastyka korekcyjna
nauka pływania
koła zainteresowań
2) Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie
Cele szczegółowe:
kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich i patriotycznych w oparciu o normy
etyczne i przyjęty system wartości
przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych
kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i tolerancji wobec zachowań innych ludzi
tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego szacunku
tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły
kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec
siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań
przygotowanie uczniów do życia w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów
życia społecznego wraz z jego zagrożeniami
integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność
włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o sprawach szkoły
kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk
zdemoralizowanych
kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci
zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych
Zadania:
przygotowanie wychowanków do rozumienia zasad partnerstwa między uczniami,
nauczycielami, rodzicami i społeczności lokalną
zintegrowanie ze środowiskiem lokalnym
stwarzanie warunków do integralnego traktowania siebie świata i innych ludzi
wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa
uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych
pomoc w określaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych i radzeniu sobie ze stresem
wdrażanie postaw asertywnych (używki, alkohol, narkotyki, dopalacze i inne środki
odurzające)
kształtowanie właściwych postaw wobec współczesnych zagrożeń świata (choroby,
epidemie, zagrożenia płynące z Internetu)
zapoznanie uczniów z historią regionu, najważniejszymi wydarzeniami i postaciami
dziejów Polski, Europy i świata
kształtowanie postaw patriotycznych
kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań, rozróżnienia dobra od zła oraz
wykazania się odwagą cywilną i gotowości do ponoszenia konsekwencji popełnionych
błędów
Formy realizacji:
działalność Samorządu Uczniowskiego i samorządów klasowych
zajęcia w ramach „Wychowania do życia w rodzinie”
zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli
zajęcia prowadzone specjalistów (pielęgniarka, policjant, psycholog, pedagog, terapeuta itp.)
zebrania z rodzicami (dni otwarte dla rodziców)
konsultacje indywidualne
organizacja pomocy koleżeńskiej
wycieczki klasowe
udział w imprezach okolicznościowych i apelach szkolnych
udział w akcjach humanitarnych
udział w akcjach społecznych, i projektach edukacyjnych
organizacja i udział w imprezach sportowych
redagowanie gazetki szkolnej
3) Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej poprzez:
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy wypowiadania się
rozwijanie umiejętności przezwyciężania lenistwa myślowego
pogłębianie i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznane techniki nowego uczenia się
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów
zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji, czyli oduczania się negatywnych
i antyspołecznych zachowań
kształtowanie umiejętności dokonania analizy syntezy i selekcji
Zadania:
tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego
uświadomienie uczniom życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów i całej
edukacji na danym etapie
stwarzanie możliwości eksponowania swojej wiedzy, zdolności, umiejętności
i zainteresowań
stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych i w pracy pozalekcyjnej
kształtowanie postaw ekologicznych i prozdrowotnych i patriotycznych
realizowanie zadań z zakresu wychowania komunikacyjnego
stwarzane sytuacji wychowawczych umożliwiających stosowanie postaw asertywnych
wdrażanie zasad savoir – vivre
umożliwienie uczniom nauki języków obcych
doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi
będą niezbędne do osiągania sukcesu w gimnazjum
Formy realizacji:
konkursy przedmiotowe, artystyczne i olimpiady
indywidualizacja pracy szkolnej i domowej
zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, zespoły korekcyjno – kompensacyjne, zespoły
wyrównawcze i gimnastyka korekcyjna
zajęcia multimedialne w klasach I – VI
zajęcia pozalekcyjne w ramach kół zainteresowań
udział w projektach międzynarodowych, społecznych i edukacyjnych
korzystanie z Internetu
akcje ekologiczne, konkursy, zawody sportowe
spotkania z pielęgniarką szkolną
zajęcia na pływalni
programy profilaktyczne
spotkania z policjantem (pogadanki, filmy)
karta rowerowa
imprezy klasowe, szkolne i środowiskowe
udział w projektach międzynarodowych
V. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dyrekcja:
dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły oraz kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole
współpracuje z Samorządem Uczniowskim
stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia
uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego
ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwiać udział w kursach pedagogicznych
dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniów jak i pracownikom szkoły (dyżury nauczycielskie, dyżury pracowników szkoły, monitoring wejść i wyjść, osób wchodzących i wychodzących ze szkoły, monitoring wizyjny)
Pedagog Szkolny:
ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, które padły ofiarą przestępczości
ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich (w razie zaistniałej potrzeby)
w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim
podejrzanym zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia
współpracuje z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci szczególnie z rodzin patologicznych i zaniedbanych środowiskowo poprzez prowadzone działania wychowawcze kształtuje u uczniów i ich rodziców, świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji wynikających z popełnionych czynów karalnych
Nauczyciele:
powinni proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście
mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego
mają obowiązek współpracy z kuratorami sądowymi czuwającymi nad programem
resocjalizacji uczniów trudnych (w przypadku zgłoszenia przez kuratora takiej potrzeby)
wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania
udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji, atmosferze wolności
sumienia i szacunku dla każdego człowieka
odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem -
inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań
Wychowawcy klas
wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia dla rodziców
dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów, również tych niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie
wspólnie z Pedagogiem Szkolnym zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej
i materialnej dla uczniów
sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie
poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków
mają obowiązek kształtować właściwe stosunki między uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby
uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości
kształtują umiejętność pracy w zespole, uczą demokratycznego podejmowania decyzji, elastyczności w zachowaniu
realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu
wychowawczego szkoły
Rada Rodziców:
reprezentuje ogół rodziców szkoły oraz podejmuje działania wspierające proces wychowawczy szkoły
współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku
współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego szkoły
pozyskuje i gromadzi środki finansowe w celu wspierania działalności szkoły
organizuje formy aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań
szkoły
Samorząd Uczniowski:
jest animatorem, inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego i intelektualnego na
terenie szkoły i w środowisku lokalnym
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego wobec Dyrekcji i grona
pedagogicznego
inicjuje działania dotyczące życia uczniów
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji
angażuje uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy i szkoły
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję
wyraża za pośrednictwem swojego opiekuna opinię dotyczącą problemów społeczności uczniowskiej
Rodzice:
powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów
proponować uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście
mają prawo do poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-
rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci
VI. NORMY ZACHOWANIA OBOWIĄZUJĄCE CZŁONKÓW SPOŁECZNOŚCI
SZKOLNEJ
Uczniowie:
Zawsze są przygotowani do lekcji:
przynoszą na zajęcia szkolne książki, zeszyty, przybory
systematycznie odrabiają prace domowe
nie spóźniają się na lekcje
w ciągu tygodnia usprawiedliwiają nieobecności
zachowują się kulturalnie i z szacunkiem -
odzywają się do innych kulturalnie i z szacunkiem
używają słów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
dyskutują kulturalnie, nie przerywają wypowiedzi innych osób
pomagają pokrzywdzonym, słabszym, potrzebującym
są tolerancyjni wobec innych
uznają czyjąś inność (okulary, tusza, wzrost, choroba, niepełnosprawność)
nie krzyczą i nie używają wulgaryzmów
nie stosują przemocy fizycznej, psychicznej i słownej
znają regulamin zachowania w szkole i na przerwach
zgłaszają przypadki drastycznego łamania norm zachowania
swoim zachowaniem, zabawami nie stwarzają zagrożenia dla siebie i innych
szanują swoje i cudze zdrowie (nie palą papierosów, nie piją alkoholu, nie zażywają
narkotyków)
w sali szkolnej i na korytarzu zachowują się według obowiązujących norm
w toalecie, na boisku zachowują się zgodnie z przeznaczeniem pomieszczenia
szanują sprzęt szkolny, swoją i cudzą własność: szanują sprzęt szkolny, tornistry i przybory szkolne własne i kolegów
w szatni biorąc kurtki własne, inne pozostawiają na swoich miejscach
szanują wystrój korytarza i sali, śmieci wyrzucają do kosza na śmieci
szanują przyrodę, dbają o zieleń wokół szkoły, w szkole i w miejscu zamieszkania
wymienione normy zachowania obowiązują także w kinie, teatrze i na wycieczkach
szkolnych oraz w miejscach publicznych
złym zachowaniu kolegów informują dorosłych
VII. A. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie I
1. Organizacja zespołu klasowego -
2. Doskonalenie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo -
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu -
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego -
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich -
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury -
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły -
8. Kształtowanie właściwego stosunku do własnej rodziny -
9. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami -
10. Doskonalenie umiejętności dokonywania samooceny -
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami -
B. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie II
1. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami -
2. Doskonalenie przestrzegania zasad zachowania bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw ruchowych w szkole i w domu -
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu -
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego -
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich -
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury -
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły -
8. Uświadamianie dzieciom ról i zadań członków rodziny -
9. Doskonalenie umiejętność postrzegania siebie i kształtowania pozytywnej samooceny.
10. Umożliwienie uczniom poznania i zrozumienia 10 najważniejszych wartości w życiu: bezpieczeństwa, uczciwości, rodziny, przyjaźni, miłości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, zrozumienia, prawdy, nauki.
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami -
12. Przedstawienie zasad kulturalnego i bezpiecznego korzystania z Internetu, zasady ograniczonego zaufania i publikowania informacji.
C. Zadania wychowawcze do realizacji w klasie III
1. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania pozytywnych relacji z rówieśnikami -
2. Doskonalenie przestrzegania zasad zachowania bezpieczeństwa w czasie gier i zabaw ruchowych w szkole i w domu -
3. Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i ładem w otoczeniu -
4. Wdrażanie do aktywnej postawy wobec środowiska naturalnego -
5. Poznawanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych i środowiskowych, narodowych i europejskich -
6. Zachęcanie uczniów do aktywności w sferze kultury -
7. Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły -
8. Uświadamianie dzieciom ról i zadań członków rodziny -
9. Doskonalenie umiejętność postrzegania siebie i kształtowania pozytywnej samooceny -
10. Umożliwienie uczniom poznania i zrozumienia 10 najważniejszych wartości w życiu: bezpieczeństwa, uczciwości, rodziny, przyjaźni, miłości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, zrozumienia, prawdy, nauki.
11. Wdrażanie do umiejętnego radzenia sobie z problemami i trudnymi sytuacjami -
12. Przedstawienie zasad kulturalnego i bezpiecznego korzystania z Internetu, zasady ograniczonego zaufania i publikowania informacji.
Cele |
Zadania i formy realizacji |
Formy realizacji |
Odpowiedzialni |
Organizacja zespołu klasowego |
1. Integracja zespołu klasowego. |
gry i zabawy integracyjne |
wychowawca klasy |
Troska o estetykę klasy i szkoły |
1. Dostosowanie sprzętu do potrzeb uczniów. |
diagnoza pielęgniarska |
pielęgniarka |
Postrzeganie siebie i porozumiewanie z rówieśnikami |
1. Rozwijanie umiejętności |
dramy przygotowane przez pedagoga i psychologa |
nauczyciele |
2. Zwracanie uwagi na kulturę osobistą i kulturę języka. |
stosowanie zwrotów |
nauczyciele |
|
3. Kształtowanie umiejętności samooceny. |
autoprezentacja prac plastycznych i technicznych |
nauczyciele |
|
4. Uświadomienie czym w życiu jest miłość, przyjaźń, szacunek, tolerancja. |
pogadanki |
nauczyciele |
|
5. Dostarczenie wiedzy na temat praw i obowiązków człowieka, dziecka, |
spotkania z rzecznikiem praw ucznia |
nauczyciele |
|
6. Netykieta. |
kultura i bezpieczeństwo |
nauczyciele |
|
7. Otoczenie szczególną opieką pięciolatków i sześciolatkó |
zwrócenie szczególnej uwagi na funkcjonowanie |
nauczyciel |
|
Troska o bezpieczeństwo i zdrowie |
1. Zachowanie bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły: |
realizacja w kl. I programu „Bezpieczna droga do i ze szkoły” |
nauczyciele |
2. Uwrażliwienie na bezpieczne formy |
spotkania z pielęgniarką |
nauczyciele, |
|
3. Integracja z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
udział w „Festiwalu Twórczości Klas Integracyjnych” |
oligofrenopedag. |
|
4. Zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły zarówno uczniów jak i pracownikom szkoły. |
lekcje wychowawcze na temat roli dyżuru |
nauczyciele, |
|
5. Zmniejszenie nasilenia problemów i zachowań problemowych dzieci związanych z agresją, cyberprzemocą, kryzysami rozwojowymi i życiowymi. |
Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. |
psycholog |
|
6. Uświadamianie uczniów w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. |
Akcje edukacyjne na temat aktywności fizycznej. |
|
|
Życie w najbliższym środowisku |
1. Uświadomienie znaczenia |
organizacja imprez: Dzień |
wychowawcy |
2. Udzielanie pomocy potrzebujących. |
wychowawcy |
||
3. Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu. |
wycieczki |
wychowawcy |
|
4. Dostarczanie wiedzy n/t sposobów przeciwdziałania degradacji środowiska. |
pogadanki |
wychowawcy |
|
5. Kształtowanie wrażliwości na zagrożenia środowiska i los istot żywych. |
zbieranie karmy dla bezdomnych zwierząt |
nauczyciele |
|
Rozwiązywanie problemów i trudnych sytuacji |
1. Kształtowanie zachowań asertywnych: |
ustalenie praw i obowiązków w klasie |
nauczyciele, |
2. Rozwijanie nawyku samokształcenia |
koła zainteresowań |
nauczyciele |
|
Poznanie symboli, tradycji, obrzędów szkolnych, środowiskowych narodowych i europejskich |
1. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii i symboli narodowych. |
udział w uroczystościach |
nauczyciele |
Współpraca z rodzicami i placówkami wspomagającymi szkołę |
1. Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny. |
spotkanie indywidualne w |
nauczyciele |
2. Wspieranie prawidłowego rozwoju |
pedagogizacja rodziców |
wychowawcy |
|
Kompensowanie deficytów rozwojowych uczniów |
1. Stwarzanie uczniom równych szans rozwoju intelektualnego i fizycznego |
udział uczniów w zajęciach |
nauczyciele WF |
Edukacja kulturalna, dziedzictwo kulturowe szkoły, regionu, świata. |
1. Edukacja teatralna klas IV – VI. |
wyjazdy do teatru |
nauczyciele |
VII. EWALUACJA PROGRAMU
Program wychowawczy poddawany jest ustawicznej ewaluacji i weryfikowany według potrzeb, ponadto ma charakter otwarty.
Ewaluacja programu dokonywana jest jeden raz w roku, na zakończenie roku szkolnego.
Formy ewaluacji:
obserwacja (wychowawcy klas)
ankiety dla uczniów
ankiety dla rodziców
wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców)
rozmowy z uczniami
rozmowy z rodzicami
analiza dokumentów
obserwacja i ocena zachowań
Szkolny Program Wychowawczy opracował zespół nauczycieli w składzie:
mgr Marzena Łuczyńska
mgr Halina Musiałek
mgr Marcin Wasiak